تاریخچه مبلمان
طراحی صنعتی و معماری

مبلمان روی مد از زمان ظهور فرهنگ های بدوی همیشه بخشی از زندگی انسان بوده است. آثار مبلمان به عصر سنگی و ما قبل آن عصر باستان بر می گردد ، نمونه هایی چون نقاشی ها، تابلو های دیواری در Pompeii ، مجسمه ها و نمونه های کشف شده از مصر و قسطنطنیه گواهی بر این ادعا هستند.

عصر حجر

تعدادی مبلمان سنگی منحصر به فرد در منطقه Skana Brea در Orkney اسکاتلند کشف شده اند. قدمت این منطقه به 3100 تا 2500 قبل از میلاد باز می گردد ، با توجه به بهبود چوب در Orkney ، مردم Skana Brea مجبور بودند از سنگ که به وفور در منطقه یافت می شد برای ساختن وسایل خانه استفاده کنند . هر خانه دارای حیطه متنوع و کاملی از وسایل سنگی شامل کابینت ، جالباسی، تختخواب، قفسه و صندلی است. میزه های تزئینی در این میان بیشترین اهمیت را دارند چرا که در بخش ورودی خانه قرار می گرفته اند و شامل کنده کاریی به عنوان تزئین بوده اند .

دنیای کلاسیک

مبلمان قدیمی مربوط به قرن 8 قبل از میلاد در حفاری های منطقه Midas Mound ترکیه کشف شده اند. اشیاء یافت شده در این منطقه شامل میز و صندلی جواهر نشان است . همچنین اشیایی از قرون 8 و 9 قبل از میلاد کشف شده است. از قصر آشوریان در منطقه Nimrud، قدیمی ترین فرش نیز که Pazyryk پازیریک نام دارد در یک مقبره یخ زده در سیبری کشف شد که قدمت آن به قرون 6 تا 3 قبل از میلاد باز می گردد . اشیاء کشف شده از مصر باستان نیز قدمتشان به هزاره سوم قبل از میلاد می رسد و شامل تخت مخصوص بردگان (2250 قبل از میلاد ) ، تخت و صندلی زراندود در مقبره ملکه Hetephenes و بسیاری نمونه های دیگر است. در حفاری های سال های 1738 و 1748 در منطقه Pompeii مبلمان رومی کشف شدند که در خاکسترهای آتشفشان Vesuvius که در سال 79 بعد از میلاد فوران کرد، تا قرن 18 سالم مانده بودند.

اروپای مدرن جوان

مبلمان قرون  اولیه عموماً سنگین، از چوب بلوط به همراه تزئینات کنده کاری شده بودند. هم راستا  با سایر هنرها، هنر طراحی نیز در اثر رنسانس ایتالیایی قرون 14و 15 حیاتی نو یافت. البته با الهامات متعدد از سنن رومی – یونانی . تحول مشابهی در هنر طراحی و رنسانس فرهنگی در اروپای شمالی در اوایل قرن 15 رخ داد. در قرن 17 هم در اروپای شمالی و هم در اروپای جنوبی، طرح های Banogue زراندود که دارای نقش و نگار گل و تزئینات کتبه ای شکل بود، فراوان شد . با آغاز قرن 18 طرح های مبلمان با سرعت بیشتری دچار تحول شدند. با وجودیکه بعضی مدل ها اساساً متلق به یک ملت بودند . مثل Palladinaism که به بریتانیای کبیر تعلق داشت، سایر سبک ها مثل Rococo و Neodassicism در سرتاسر اروپای غربی بسط پیدا کردند. در ایتالیا یک منطقه جغرافیایی به نام Brianza وجود دارد. اقتصاد آن از سال 1748 به تولید مبلمان وابسته است.

مهمترین شهرهایی که اقتصادشان چنین وابستگی دارد در مناطق کانتو، کابیات، اینوریگو، ماریانو، کومتر ، بوویزیو، ماسیاگو  و... هستند .

قرن نوزدهم

قرن نوزدهم زمان وجود سبک های مختلفی چون گوتیک ، نئوکلاسیسم ، روکوکو و جنبش  East haven بود.اصلاحات طراحی که در اواخر قرن رخ داد مصرف جنبش های زیبایی شناسی و جنبش هنر و مهارت شد ، هنر نواز هر دو این جنبش ها تاثیر گرفت.

مدرنیسم

معمولاً 3 ربع ابتدایی قرن بیستم را حرکت به سوی مدرنیسم در نظر می گیرند. طراحان آرت دکو ، De Stijl Bauhaus و ... تا حدی با مفهوم مدرنیسم کار کرده اند . سبک مدرن نیم قرن از سبک های Art Deco و Bauhaus منشا گرفت و از موادی که در طول جنگ بوجود آمده اند ، مانند تخت های چند لا ، پلاستیک و فایبرگلاس استفاده می کرد. نمونه های طراحی شده این سبک توسط George Nelson, Florence Knoll, Hanny Bentoia ودیگران تولید شد . طراحی پست مدرن که منقرض کننده جنبش هنر پاپ بود،  در دهه های 1960 و 70 قدرت گرفت و در دهه 80 توسط جنبش ایتالیای الاصل Memphis به حد اعلی خود رسید. برای پر کردن فضای بین سلیقه های مدرن و سنتی مبلمان در حال تحول مورد نیاز است. Lrianza ایتالیا در دهه 1950 طراحی را در اروپا توسعه داد. مهمترین شهرها در این توسعه در نواحی Xantu و Hanate بویژه Tissone بوده است .

اکو دیزاین

در حالیکه مردم ، دولت ها و شرکت ها در حال تلاش برای تولید محصولاتی با عمر طولانی ترند، یک نوع طراحی جدید بوجود آمده که بر اساس همخوانی طراحی با محیط زیست استوار است و اکو دیزاین نامیده می شود، این طراحی به طور روزافزون در حال گسترش می باشد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: چهار شنبه 13 مهر 1390برچسب:تاریخچه,مبلمان,تاریخچه مبلمان,history,furnituer,,
ارسال توسط ابوالفضل سهیلی نیا

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 27
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 71
بازدید کل : 2109
تعداد مطالب : 10
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1